Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Inkomstpröva barnbidrag?

Kategori: Aktuellt

Centerpartiet kommer nu med förslaget att man ska inkomstpröva rätten till barnbidrag.
Maud Olofsson påpekar, helt riktigt, att det är oerhört orättvist att vissa genast kan sätta undan hela barnbidraget på ett sparkonto, medan andra familjer är helt beroende av barnbidraget för sitt dagliga leverne.

Den gräns man preliminärt har satt för huruvida man ska få barnbidrag eller inte är 240 000 kr/år. Det tycker jag är en oerhört lågt satt gräns; jag ser mig inte precis som någon höginskomsttagare, men jag tjänar en bra bit över 240 000 kr/år. Jag hade nog fått oerhört svårt att klara mig ekonomiskt när jag får barn, om jag hade varit ensamstående med den lön jag har nu, och inte fått något barnbidrag.

En inkomstprövning anser jag inte heller vara en strikt linje som delar av huruvida du får barnbidrag eller inte; även hur stort bidrag man får skulle givetvis vara beroende av inkomsten.

På det stora hela tycker jag att det är ett väldigt bra förslag; personer som Maud själv, som tjänar en bra bit över en miljon kr/år, behöver ju tex inte ha någon barnbidrag alls, medan låginkomsttagare kanske inte alls skulle ha råd att skaffa barn utan barnbidraget. Fila lite mer på gränserna bara, sedan kan ni gott införa det här förslaget!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: