Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Dödshjälp?

Kategori: Debatt

Ibland sker det riktigt kusliga sammanträffanden...
Vi satt nere i personalrummet och diskuterade fenomenet aktiv dödshjälp, och dess vara elller inte vara, och vad läser jag på Aftonbladet.se bara fem minuter senare? Jo, att samma ämne är högaktuellt och väcker stor debatt i Frankrike!

Det som har aktualiserat debatten i Frankrike är att en fransk kvinna hade ansökt till Frankrikes president om att få rätt till dödshjälp. Hon fick avslag, och bara några dagar senare hittades hon död i sitt hem. Man misstänker att hon har begått självmord.
Kvinnan led av en ovanlig tumörform; tumörer bildades och växte i hennes näshåla. För åtta år sedan tog sjukdomen bort hennes lukt- och smaksinne. I höstas tog den hennes syn. I ett sista desperat försök att få dö med värdighet så bad hon Frankrikes president om att få tillstånd till dödshjälp, men hennes ansökan avslogs.

Jag anser att det borde vara lagligt med aktiv dödshjälp. Givetvis med mycket stränga kontroller, och villkor som ska vara uppfyllda. Jag tycker att om man lider av en obotlig, dödlig sjukdom så måste man själv ha rätten att avsluta sitt lidande i förtid om man vill. Detta anser jag borde vara en mänsklig rättighet; att få dö i frid och utan plågor!

Vad tycker du?

Kommentarer

  • Anonym säger:

    ja absolut.. man ska ju själv ha rätt till att bestämma över sitt eget liv.. jag såg på tv om en man som blivit totalt paralyserad i hela kroppen och kunde knappt prata.. han ville dö istället för att ligga som ett paket resten av livet men fick inte.. så hans flickvän fick ta kontakt med en läkare i ett av de länderna där det är tillåtet och fick åka dit för att dö.. Bara för att han inte kunde ta sitt eget liv så skulle inte han ha rätt att bestämma över sitt eget liv? Chantal var tvungen att ta sitt eget liv till slut.. jag tycker absolut att man ska ha rätt att välja att dö om man vet att man annars kommer dö en lång och plågsam död inom kort ändå.. min vän led och dog av cancer.. han led i ett år av ständiga vansinniga plågor och sjukdommar.. han led en omänsligt plågsam död som jag absolut inte vill tänka på.. tänk då istället om han hade fått somna in smärtfritt? tänk på familjen.. föräldrarna som fortfarande var unga, och syskonen.. alla fick vittna sin bror och son dö i vansinniga plågor.. det är inte värdigt för någon inblandad.. och detta, bara för att några envisa politiker vill ha sin vilja igenom.. inte en enda liten tanke till någon drabbad över huvudtaget..

    2008-03-20 | 05:53:49
  • Rickard säger:

    Jag håller med dig. Lider man av en obotlig sjukdom skall man ha rätt att dö lycklig och utan plågor, innan det går över styr som för Chantal. Ditt liv ditt beslut.

    /Rickard

    2008-03-20 | 08:50:25
  • En som söker rättvisa säger:

    Jag håller med er alla. Man ska få bestämma över hur man vill leva sitt liv, och även hur man vill dö. För skulle jag drabbas av någon obotlig sjukdom av något slag, så skulle varken jag eller mina anhöriga vilka se mig lida tills den dag kroppen inte orkar längre. Vilka är det som säger emot den här iden om dödshjälp?, förstår inte det här. Skulle dem som bestämmer lagarna vilja dö en lång eller kort plågsam död själva?. Tror inte det. Så varför tänker dem inte ett steg längre?. Ska inte dem göra så att vi andra ska få det bra på alla dem sätt?. Så varför görs då inget?. Det är så orättvist mot dem alla som lider svåra plågor. Man kan tro att det är egoister som leder världen. Eller är dem rädda för att folk ska "missbruka" det hela, om det skulle bli en lag som tillåter dödshjälp?. Jag får en massa frågor i huvudet nu, har sedan länge funderat. Funderat på varför det ska finnas så mycket plågor i världen utan att någon hjälp dycker upp. Hjälp kommer men inte till alla, uppenbarligen. Hemskt det här. Jag håller tummarna för att det ska komma en ändrig av lagen i alla länder. Så slipper folk lida. Tack för mig.

    2008-03-20 | 10:03:58
  • Johan säger:

    Vaar intreserad utav att läsa vad du skrivit men går ju knappt att läsa med svart bakgrund och mörkröd text. Även om ja skulle kunnat läsa det så skulle det bara vart jobbigt och irriterande för ögat.
    Kanske ändra så man enkelt kan läsa?

    2008-03-20 | 12:09:28
  • Jennie säger:

    det är svårt det där men ja om det är riktigt stränga kontroller och villkor. Sedan tycker jag att det skall vara frivilligt för den yrkesgrupp som skall utföra det d.v.s man skall inte tvinga någon att hjälpa en människa att dö.

    2008-03-20 | 17:48:22
    Bloggadress: http://khalypso.blogg.se
  • Maritha säger:

    Roligt med så många kommentarer! Detta är onekligen ett ämne som väcker starka känslor.

    Anonym: Det måste ha varit samma dokumentär som jag såg, den var faktiskt riktigt bra, man fick följa familjen "inifrån", deras tankar och argument för och emot. Inte minst fick man ju följa den unge killens och hans familjs oerhörda lidande.

    Rickard: Jag kan inte se det på något annat sätt än att man måste få bestämma över sitt eget liv, så länge man inte skadar någon annan.

    En som söker rättvisa: Jag tror inte att de som fattar liknande beslut själva har varit rikigt svårt sjuka, eller haft någon anhörig som varit svårt sjuk eller döende.
    Risken som de hakar upp sig på är väl att det skulle kunna missbrukas, tex av anhöriga som är yte efter arv osv...

    Johan: Synd att du hade så svårt att läsa texten. Jag tycker själv att färgerna är snygga, och har inga problem med att läsa, men jag ska fundera på att ändra, den dag jag hinner och orkar...

    Jennie: Givetvis så måste det vara ordentliga kontroller, och bara gälla vissa patientklientel, tex obotligt sjuka patienter med svåra smärtor el.dyl. Patienter som ligger på hospice o.dyl borde också få vara kandidater.
    Naturligtvis så måste det även för personalen vara frivilligt, men jag tror att det för det mesta går till så att personen får starka sömntabletter, som de själva tar, och somnar in i lugn och ro.

    2008-03-20 | 23:04:21
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se

Kommentera inlägget här: