Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Bakteriell patogenes

Kategori: Studier Vårdvetenskap

I onsdags började jag en ny kurs, i bakteriell patogenes, 5p.
Onsdagens föreläsning handlade om mikrobiologins historia och olika bakteriers utséende.

Jag var lite orolig eftersom kursen är på A-nivå att det skulle vara ¨någon tomte som stod där framme och flummade på en väldigt basic nivå, men lärarna är två forskare; den ene forskar om Satph. aureus och den andre om bakteriell vaginos och streptokocker, så de ha ju mycket kött på benen.

Det jag var mest nyfiken på under onsdagens föreläsning var vad alla de andra kursdetagarna arbetar med. Vi var sex personer från infektionskliniken, och vi identifierade en lärare, men vilka andra vill läsa en kurs i bakteriell patogenes??

Nåväl, den första föreläsningen satte ribban högt, och jag tror att det kommer att bli en bra kurs!



Streptokock

Kommentarer


Kommentera inlägget här: