Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Moralpanik

Kategori: Debatt

Stor moralpanik råder på Aftonbladet familj.
Vad är orsaken? Jo, att Ellos har lanserat en bikini för bebisar!

Enligt Aftonbladet Familj samt deras panikslagna läsare innebär detta en sexualisering av spädbarn, som enligt dem såvitt jag förstår skall vara nakna på stranden; det är tydligen en del i att barn ska få vara barn... 
På grund av att det är volanger på bikinin förs tydligen skribentens tankar till 50-talets pinuppor. Vem är det egentligen som har översexualiserade tankar?! Jag för min del tycker att det är på barn som volanger hör hemma. Vilken vuxen kvinna vill gå omkring i en rosaprickig volangbikini? Inte jag i alla fall!

Någon upprörd mamma har skrivit på Ellos hemsida: "Sedan när är det okej att sälja porr till bebisar??? Detta är totalt smaklöst och faktiskt skandalöst! Vad FAN tänker ett företag med, som säljer bikini (över huvud taget) till bebisar, med kupor, avsedda för att framhöva bysten!"
Jag ser inte vad som är porrigt med en bebis i en helt vanlig rosa bikini med lite volanger på?!
Hur kan man tycka att en bikinitopp för bebisar är avsedd att framhäva bysten?! Vilken byst?!

Jag tycker att moralpaniken börjar bli en aning överdriven i vårt land när man inte får ta på en bebis en bikini eller baddräkt; varför måste bebisarna vara nakna?!

(För övrigt så vet och anser jag också att små barn inte alls bör exponeras i solen, utan ska ha heltäckande kläder på sig, men när de badar, och om man inte har köpt den heltäckande variant av badkläder som är mer vanlig utomlands? Eller är den också sexualiserande?)

Kommentarer

  • Lennart säger:

    Tror det var förra året jag läste något i en dagstidning om att kvinnor som hade bikini på sig fick skylla sig själva om de blev våldtagna. Vad är det med folk?

    2008-07-27 | 12:42:28
    Bloggadress: http://trannel.blogg.se/
  • Maritha säger:

    Ja, en del verkar inte tänka längre än näsan räcker!

    2008-07-28 | 17:37:01
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se/
  • mel säger:

    Jag har en dotter. Hon är 7 år nu, och vill ha tvådelad bikini, antagligen för att hon känner sig stor i det, eller bara för att hon ser andra ha det och tycker det är fint. Lika goda anledningar båda två. Barn tar efter vuxna och tränar sig i leken, och ska också kunna göra det utan att vuxna läser in djävulen i det.



    Det finns en moralpanik och det finns en pedofilskräck. För min egen del ser jag hellre att min unge har en bikini på sig än ingenting alls. Är inte nakenhet i så fall mer porrigt och exponerat än med badkläder, eller vad har jag missat? Och debatten är lika infantil som som den är störtlöjlig.

    2008-08-03 | 18:26:45
    Bloggadress: http://mel.blogg.se/
  • Maritha säger:

    Mel: Håller helt med dig; givetvis ska din dotter få ha på sig en bikini om hon vill det! Jag kan inte heller förstå hur en bikini kan vara mer porrig än nakenhet, om man nu ska se det på det sättet. När jag får barn så kommer jag också hellre att se dem i badkläder på stranden än nakna, men det kanske är för att jag är lite pryd, eller så är jag bara porrig..;)

    2008-08-04 | 00:19:17
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se/
  • Andrew WAng säger:

    My name is Andrew Wang. I am Thor Wang's father. I noticed that my

    recent email have sparked some of your interest in the other side of

    the story.



    You might have see my blog (savebabythorwang.blogspot.com) showing how

    Maria Danielsson manipulated the sympathy of well meaning Swedish

    public and defrauded them of 100,000 Kronors.



    Read all about it at: http://savebabythorwang.blogspot.com



    There is a lot more to the story that what Maria Danielsson has told

    Expressen or Aftonbladet.



    Please feel free to email me at: [email protected]. If you have any

    questions about what the other side of the story is.

    2009-05-28 | 18:02:40
    Bloggadress: http://savebabythorwang.blogspot.com
  • Andrew Wang säger:

    My name is Andrew Wang. I am Thor Wang's father. I noticed that my recent email have sparked some of your interest in the other side of the story.



    You might have see my blog (savebabythorwang.blogspot.com) showing how Maria Danielsson manipulated the sympathy of well meaning Swedish public and defrauded them of 100,000 Kronors.



    Read all about it at: http://savebabythorwang.blogspot.com



    There is a lot more to the story that what Maria Danielsson has told Expressen or Aftonbladet.



    Please feel free to email me at: [email protected]. If you have any questions about what the other side of the story is.



    Please help me find my son!

    2009-05-28 | 18:03:32
    Bloggadress: http://savebabythorwang.blogspot.com

Kommentera inlägget här: