Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Det bästa med mitt jobb...

Kategori: Sjukvård

Det bästa med mitt jobb är...

... Alla olika människor man träffar.
... Att man måste vara flexibel, och lär sig att bemöta alla olika människor på ett 
    sätt som passar dem.
... När man inser att man faktiskt har bidragit till att rädda någons liv.
... Att man lär sig nya saker varje dag.
... Att man aldrig vet vad som kommer att hända en dag på jobbet; det blir aldrig
    långtråkigt.
... När en patient eller hans/hennes anhöriga säger att man passar bra för sitt
    yrke, och de känner att de kan lita på mig och mina kunskaper.
... När doktorerna berömmer en, och säger att man gör ett bra jobb.
... Att få vara med i alla livets delar; glädje och sorg, liv och död.
... När det kommer in en patient med en ovanlig sjukdom, så att man måste vara
    detektiv och använda sin fantasi och forska lite för att till slut lyckas ta reda på
    vad patienten lider av.
... Spänningen när det härjar nya epidemier, exempelvis SARS.
... Den bredd man får på sin kompetens genom att jobba på infektionskliniken. Vi
    möter ju patienter som tillhör alla specialiteter; kirurgi, ortopedi, kardiologi,
    lungmedicin, reumatologi, onkologi...
... Den enorma bredd som finns inom yrket som helhet gör att man aldrig behöver
    tröttna.


SARS  Taiwanese under quarantine    Aus einem Rachentupfer stammende Bakterien werden auf einem selektiven Nährboden ausgestrichen.

Vad är det bästa med ditt jobb?

Kommentarer

  • H-S säger:

    Några tips till mig snart färdig sjuksköterska??

    2008-02-15 | 09:15:19
    Bloggadress: http://hannasara.blogg.se
  • Maritha säger:

    Glöm aldrig att varje patient är en unik människa, och bemöt honom/henne utfrån sina egna förutsättningar.

    2008-02-15 | 14:37:20
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se
  • Jennie säger:

    åh agarplattor, det som är så skoj =). Det är bra att du trivs med jobbet. Hoppas jag kommer trivas med mitt sen...

    2008-02-15 | 20:45:44
    Bloggadress: http://khalypso.blogg.se
  • Maritha säger:

    Jennie: Det är jag säker på att du kommer att göra!

    2008-02-16 | 03:40:13
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se

Kommentera inlägget här: