Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Tillåt alla känslor att komma fram!

Kategori: Eftertanke

Hade förra natten en mycket intressant diskussion med min kollega.
Vi kom att prata om det faktum att livet har sina toppar och dalar, och att det hör livet till att inte alltid må så rosenskimrande bra.

Vi har båda lagt märke till att många ungdomar idag verkar ha en lite skev bild av verkligheten; de tror att man alltid ska må bra, och att livet alltid ska vara på topp. Man ska ha många bollar i luften, och fladdra från en sak till nästa, utan att någonsin riktigt stanna upp och bara vara. Om man inte mår så bra under en period så är det något sjukligt, som ska medicineras bort.
Det verkar också vara förhållandevis vanligt med mindre grupperingar, och där man istället nästan frossar i hur dåligt man mår; det blir något av en tävling om vem som har ätit mest olika sorters antidepressiva mediciner (som inte har hjälpt), och vem som är mest självdestruktiv. Dessa ungdomar triggar nästan igång en negativ spiral hos varandra, som får dem att må än sämre än de gjorde från början.

Man måste tillåta sig att få vara ledsen och må dåligt, men samtidigt så måste man vara lite hård mot sig själv, och säga stopp, för det kan vara nog så lätt att fastna i ett ältande av de negativa känslorna, och då blir det en stor negativ spiral.

Jag tror att det är oerhört viktigt att man inser att alla känslor hör livet till; sorg, glädje, ilska och alla andra känslor däremellan, och man måste få känna dem och visa dem, utan att det ska betraktas som något sjukligt!
Kom ihåg att det är först i kontrast till sorgen och olyckan som vi till fullo kan uppskatta lyckan och glädjen!

OBS:
Detta inlägg gäller endast livets normala känslovågor, som jag anser att man behöver ta sig igenom utan en massa psykofarmaka. Man måste få må dåligt ibland, utan att det ska patologiseras!
En helt annan sak är sjukdomar, såsom exempelvis depression eller ångestsyndrom; då är jag givetvis inte emot medicinering!

Samma sak gäller även sömn; det är normalt att sova dåligt i perioder! Många ungdomar idag verkar äta/vilja äta sömntabletter så fort de sover sämre en period. Detta trots att de många gånger vet mer än väl vad sömnproblemen beror på, trots att de har andra problem de ligger och funderar över och därför inte kan sova.
Varför inte ta itu med de problem som gör att du sover dåligt?
Sedan, samma som innan: acceptera att det är fullt normalt att inte kunna sova i perioder!

080827 Tillägg: Vad jag försöker säga är att alla känslor är normala, och att det också är normalt att någon gång känna att man inte själv kan hantera sina känslor, utan behöver professionell hjälp.
Här har familjen en stor del; genom att visa sina barn hela känslospektrat så lär de sig att inga känslor är farliga eller förbjudna, utan att alla känslor hör livet till, och att det också är tillåtet att visa dem, även när man inte är rosenskimrande glad.
Om det inte vore så "onormalt" att må psykiskt dåligt, utan kunde ses som en del av livet, så vore det lättare även för de som kanske inte egentligen har en psykisk sjukdom, utan bara är lite "tilltufsade av livet" att få hjälp, och därmed lära sig att hantera sina känslor och problem tidigare, innan det behöver gå längre än nödvändigt! Man ska inte behöva känna sig tvungen att skära sig el.dyl för att få hjälp! Det ska räcka med att man har känslan av att "jag klarar inte av att själv hantera de känslor jag har", och man ska då kunna få hjälp att bena upp det hela, utan att för den sakens skull "stämplas" som psykiskt sjuk!
Jag tror att vi alla någon gång hamnar i svackor som vi skulle behöva hjälp att hantera, men de allra flesta drar sig från att söka hjälp, för "jag är ju inte galen!". Här har media en oerhört stor roll, när de målar upp bilder som att alla som är psykiskt sjuka är potentiella mördare osv!

Kommentarer

  • Charlyene säger:

    Ämnet du har tagit upp är viktigt, och jag har funderat en del på det själv. Jag tror, precis som du, att alla människor går igenom perioder i sina liv där allt inte är så bra. Men delvis pga den uppmärksamhet som har getts till psykiska problem, självdiagnosticerar människor sig själva och säger "jag lider av depression" eller liknande. Och det kan bli en självuppfyllande profetia, speciellt om man drar sig till andra människor som gör samma sak. Det finns ett normaliserande av det patologiska, som när en del (mestadels unga tjejer) exempelvis skriver i sina bloggar om att de har ångest över klädval, eller att de är deprimerade för att de inte kunde gå ut just den kvällen etc.



    Men det är svårt att bedöma också. Gränsen mellan det friska och det sjuka är inte knivskarp, tvärtom är den väldigt flytande. Och om man balanserar på gränsen eller går över den mot det sjukliga hållet, är det så lätt att söka sig till andra som förstår vad man pratar om.



    Svårt, men intressant ämne som bör diskuteras mer öppet!

    2008-08-25 | 14:35:12
    Bloggadress: http://charlyene.blogg.se/
  • Maritha säger:

    Visst är det ett jättesvårt men jätteintressant ämne! Jag tror också, precis som du, att en del av boven i dramat är att "gemene man" slänger sig med uttryck som att ångest och är deprimerade över bagateller gör att om man då har den "ångest"känslan några dagar i rad tror att man faktiskt HAR ångest, fast det bara är normal oro, och ingenting jämfört med den ångest som många tyvärr dras med.

    Jag tror också att man måste prata mycket öppet om detta, och framför allt tillåta alla att känna och visa känslor från HELA registret, och inte bara de solskensglada.

    2008-08-25 | 15:29:28
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se/
  • Charlyene säger:

    Visst skall man tillåta sig att känna och visa känslor från hela registret. Men här kommer en paradox: För jag anser att man dels skall sluta normalisera patologiska symtom. Men jag tycker också att man skall normalisera känslor.



    För även om jag blir irriterad på människor som säger att de får ångest över småsaker, så är det ett faktum att alla människor känner ångest någongång i livet. Och skall tillåtas att känna det, säga det och inte tycka att det är konstigt eller sjukt. Kanske vill jag att känslor skall placeras mer i deras ursprungliga betydelse. Att ångest är ångest och inte tex något lite jobbigt - som att välja mellan två saker. (Beslutsångest är i övrigt ett ord jag avskyr när människor bara slänger ur sig...)



    Förstår du vad jag menar, eller blev det för rörigt nu?

    2008-08-26 | 10:16:01
    Bloggadress: http://charlyene.blogg.se/
  • chaos säger:

    Håller absolut med om det du skriver. Det är normalt och bra att ha och visa känslor av olika slag. Jag tror att om vi lär oss både att visa känslor inför varandra och att våga stå kvar när andra visar sina känslor så skulle färre må dåligt. Att gömma allt inom sig är bland det värsta man kan göra (har gjort så själv, och gör väl fortfarande i viss mån.)



    Att tonårstjejer (och även vi vuxna ibland) triggar varandra att må dåligt tror jag också stämmer. Det blir som något slags "modegrej" att ha ångest och att vara deprimerad. Och även att använda orden ångest, depression och panik i fel sammanhang.



    Mediciner tas till i alltför stor utsträckning. Samtal är i många fall ett mycket bättre alternativ. Jag tror att många ungdomar skulle kunna må mycket bättre, och kanske inte ens behöva hamna inom psykiatrin om dom hade någon vuxen som fanns där för att lyssna, någon dom kunde lita på. Någon som brydde sig om.

    2008-08-26 | 15:00:18
    Bloggadress: http://chaos-borderline.blogspot.com
  • Charlyene säger:

    Om chaos' kommentar ovan:



    Jag håller med chaos om att många unga aldrig skulle behöva hamna inom psykiatrin om det fanns någon som lyssnade (VERKLIGEN lyssnade) på dem. Det verkar finnas en sorts tanke både i samhället i stort och inom psykiatrin att så länge ett barn inte blir utnyttjat eller slaget, så kommer det att må bra när det växer upp. Vilket inte alls är sant.



    En av bakgrunderna till borderline (emotionellt instabil personlighetsstörning) är (förutom predisponerad sårbarhet) att man som barn/ungdom inte får sina känslor validerade. Man lär sig helt enkelt inte handskas med känslor på ett sätt som inte över- eller underdriver dem.



    Naturligtvis har föräldrarna stort ansvar i detta, men även andra vuxna har stora ansvar. Det ska inte vara sant som det sägs att det är "egna barn och andras ungar".

    2008-08-26 | 16:14:31
    Bloggadress: http://charlyene.blogg.se/
  • Maritha säger:

    Charlyene: Jag förstår precis vad du menar; det är exakt min åsikt också, även om jag också har en aning svårt att formulera det. Jag antar att det är pga att det ÄR ett så svårt ämne, med en aning luddiga gränser, som det också är svårt att uttrycka.



    Chaos & Charlyene: Jag slår ihop svaret, eftersom ni behandlar samma sak... Detta var jag och min arbetskamrat också inne på, just vilket ansvar föräldrarna har, när det gäller att visa känslor, och därmed förmedla till barnen att alla känslor är OK och accepterade, och inte heller farliga på något vis. Det gör också att barnen på ett tidigt stadium och på ett naturligt sätt genom hela livet lär sig att både hantera sina egna och bemöta andras känslor, utan att dramatisera dem och göra dem till något farligt eller skrämmande, utan bara en naturlig del av livet (även om en del känslor kan vara nog så jobbiga när man står mitt uppe i dem...).

    2008-08-27 | 00:18:27
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se/
  • psykiatrin.blogg.se säger:

    Är det det här som du menar? Eller vilken inlägg?



    Ang inlägget:

    Du skulle bara veta HUR många gånger jag fick höra detta när jag var akut på st göran, att jag bara var svag, att det hör till livet att må dåligt ibland.

    Det visade sig att jag levt med ångest sedan jag var 4 (då jag fick min första ångestattack) och med borderline.



    Skillnaden är denna, att när man är ungdom kan det vara svårt att skilja på vad som är "normala" känslor och psykiskt sjukdom. Därför sätter psykiatrin helst diagnoser förrän efter 18. Jag skulle nog mycket väl kunnat ses som en av de ungdomarna du pratar om, och jag förstår vad du menar.

    "Depression" och "ångest" är två ord som i sig är utbrända, de har nästan ingen mening längre, det anser jag till stor del ÄR medias fel. De diagnoserar via aftonbladet människor som, som du säger, har känslor som tillhör Livet.

    Men med just ungdomar är den linjen hårfin, man vet inte riktigt än vilka som har en psykisk sjukdom och vilka som bara är i tonåren.

    Därav är det många ungdomar som inte får hjälp på BUP så länge de inte skär sig i armarna öppet eller begår självmordsförsök.

    Och de som inte får hjälp blir med ens ännu sjukare.. och vid tiden de får riktig hjälp när de är över 18 har det gått så långt att de behöver medicinhjälp för att komma ur det, om de (vi) i huvudtaget gör det..



    Har du själv en psykisk sjukdom eller haft kontakt med psykiatrin?



    Mvh Psykos psykiatrin.blogg.se

    2008-08-27 | 07:15:44
    Bloggadress: http://psykiatrin.blogg.se/
  • Maritha säger:

    Psykos: Det var det här inlägget jag menade.

    Som jag redan har svarat Charlyene; det finns en stor både över- och underdiagnosticering. Man vill gärna patologisera det normala och "normalförklara" det som inte är det.

    Givetvis är detta en väldigt subjektiv bedömning, men det jag vill komma till är att man FÅR må dåligt ibland, man FÅR vara arg och ledsen, man MÅSTE inte alltid vara rosenskimrande glad och pigg.

    Jag tycker att idealet idag är en aning snedvridet; det är så "antingen eller", gråzonerna betraktas inte som normala, utan man ska alltid vara antingen rosenskimrande glad (då är man normal) eller vara så ledsen att allt är svart (då är man sjuk). Det jag vill komma till är att i verkligheten så ÄR det inte så enkelt; det finns gråzoner, och alla nyanser är normala. Det är normalt att ibland må så dåligt att man inte klarar upp det själv, utan måste be om hjälp.

    När jag talar om "ungdomar" så menar jag inte bara tonåringar, jag skulle kanske ha förtydligat det, utan egentligen alla under den sk "medelåldern" (vad nu det innebär...). Jag talar egentligen om "ungdomar" därför att det är bland den yngre befolkningen jag har märkt detta tydligast.

    Jag arbetar på en infektionsklinik, och där har vi oftast patienter som är 80+, och det för med sig att alla under 50 betraktas som "ungdomar".

    Jag känner att jag svamlar en aning, men hoppas att jag i alla fall kan få fram det jag menar, be mig annars gärna förtydliga, för jag tycker att detta är en viktig fråga.

    2008-08-27 | 12:11:03
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se/
  • Maritha säger:

    "Men med just ungdomar är den linjen hårfin, man vet inte riktigt än vilka som har en psykisk sjukdom och vilka som bara är i tonåren.

    Därav är det många ungdomar som inte får hjälp på BUP så länge de inte skär sig i armarna öppet eller begår självmordsförsök.

    Och de som inte får hjälp blir med ens ännu sjukare.. och vid tiden de får riktig hjälp när de är över 18 har det gått så långt att de behöver medicinhjälp för att komma ur det, om de (vi) i huvudtaget gör det.."

    Det är just detta jag menar: om det inte vore så "onormalt" att må dåligt, utan kunde ses som en del av livet, så vore det lättare även för de som kanske inte egentligen har en psykisk sjukdom, utan bara är lite "tilltufsade av livet" att få hjälp, och därmed lära sig att hantera sina känslor och problem tidigare, innan det behöver gå längre än nödvändigt! Man ska inte behöva känna sig tvungen att skära sig el.dyl för att få hjälp! Det ska räcka med att man har känslan av att "jag klarar inte av att själv hantera de känslor jag har", och man ska då kunna få hjälp att bena upp det hela, utan att för den sakens skull "stämplas" som psykiskt sjuk!

    Jag tror att vi alla någon gång hamnar i svackor som vi skulle behöva hjälp att hantera, men de allra flesta drar sig från att söka hjälp, för "jag är ju inte galen!". Här media en oerhört stor roll, när de målar upp bilder som att alla som är psykiskt sjuka är potentiella mördare osv!

    Jag har i min tidiga ungdom arbetat inom psykiatrin, och är fortfarande väldigt intresserad av psykologi och psykiatri; det är egentligen det mest intressanta som finns!

    2008-08-27 | 12:18:02
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se/

Kommentera inlägget här: