Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Nytt lagförslag skapar debatt

Kategori: Debatt

Ett nytt uppmärksammat lagförslag ligger på socialminister Göran Hägglunds skrivbord. Förslaget ingår i en utredning om könstillhörighet, och innebär att den som vill ha en juridisk status som man eller kvinna efter ett könsbyte måste operera bort könskörtlarna. Rent praktiskt betyder detta att den som är kvinna och vill bli man ska vara tvungen att inte bara göra om könet, utan även operera bort sina äggstockar. Omvänt gäller givetvis för män som vill bli kvinnor; de ska bli tvungna att operera bort sina testiklar.
Utredarna var beredda på kritik mot sitt förslag, men anser att en kvinna som vill byta kön och bli man men inte vill operera bort sina äggstockar inte är övertygande i önskan om att tillhöra det manliga könet. En viktig del i att jag verkligen vill byta kön är att jag vill ta bort det andra könens könskörtlar. Man ska få klarhet och besked om att de som ansöker om detta (att byta kön) verkligen är övertygade.
Man vill definitivt undvika fall som amerikanen Thomas Beattie, som hade kvar sina äggstockar, och nyligen födde barn.
"Män föder inte barn. Det blir en felaktighet i det. Det är något onaturligt, det blir inget byte av kön (till man) om du har kvar en sådan funktion att du kan föda barn."

På andra sidan står RFSL, som anser att det är fruktansvärt och ett väldigt tydligt ingrepp i den personliga integriteten och kroppsautonomin.

Vad anser du i frågan?
Personligen så håller jag med utredarna; man ska inte kunna byta de yttre könsorganen och samtidigt behålla de inre, och ändå ha juridisk status som man eller kvinna. En kvinna har inte testiklar och en man har inga äggstockar, så enkelt är det i min värld, kalla mig konservativ om du vill.

Socialminister Göran Hägglunds pressekreterare meddelar att lagrådet kan räkna med ett färdigt förslag våren 2009.

Kommentarer

  • Charlyene säger:

    Frågan är väl om man skall behöva ha ett juridiskt kön överhuvudtaget?

    2008-08-04 | 09:05:26
    Bloggadress: http://charlyene.blogg.se/
  • Maritha säger:

    Det är en fråga som jag också ställde mig medan jag skrev ovanstående, men jag kände att jag just då inte hann/orkade tänka ut ett sätt att formulera det väl nog...

    2008-08-05 | 08:40:09
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se/
  • mel säger:

    Jag googlade på Thomas Baettie och har funderat lite på det här. Människor bör nog få definiera sig själva. När sjukvården ska hjälpa till att modifiera människor som känner att de fötts i fel kropp köper jag att det behöver finnas ett regelverk av medicinska och kanske även av samhällsekonomiska skäl. Men jag tycker inte att man lyckas motivera ett förbud mot dubbla könstillhörigheter med att det är onaturligt. Naturen är ju inte heller så konsekvent. Vi har kvinnor med kraftig skäggväxt och män som får bröstmjölk, hermafroditer m.fl. De är ovanliga, men fullt fungerande människor. Att vara ovanlig får inte bli ett brott eller en sjukdom. Vare sig det är på konstgjord eller naturlig väg. Sen kan man diskutera huruvida det är en mänsklig rättighet att av samhället få den kropp man önskar sig, för vem har möjlighet till det? Vi andra får ju nöja oss med det naturen tilldelat oss, eller göra något åt det själva... men nånstans mår de här människorna förmodligen ofta så dåligt att de bör få den hjälpen.



    Sen kommer jag osökt att tänka på gubben på 100 höjdare som gjort bröst på sig själv med nån hemmagjord sugkoppsanordning... hahaha... han var kul. Så du det?

    2008-08-05 | 19:59:48
    Bloggadress: http://mel.blogg.se/
  • Maritha säger:

    Mel: Jag håller helt med om dina resonemang, men frågan är som sagt om staten ska finansiera en dubbel könstillhörighet? Kanske man kan godkänna lagförslaget, så att de som verkligen vill bli man eller kvinna och få en juridisk könstillhörighet som detta också får sina operationer osv finansierade, medan de som av någon anledning vill ha dubbla könstillhörigheter inte kan få det juridiskt, och även får bekosta det själva? Jag vet inte, men någonstans måste man ju dra en gräns, för, som du säger; vi andra får ju nöja oss med vad vi har, och kämpa på vårt eget håll...

    Det är hur som helst ingen lätt fråga, även om jag personligen tycker att det är lite underligt att vilja ha en dubbel könstillhörighet...



    Usch ja, den där gubben var otäck; det såg verkligen läskigt ut när han låg med de där sugkopparna!

    2008-08-06 | 02:38:22
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se/

Kommentera inlägget här: