Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Självbild

Kategori: Eftertanke

Fröken Michelle har skrivit mycket om det här med självbilden på sistone, och när jag snubblade över en länk till ett självbildstest var jag givetvis tvungen att göra det...


Ditt resultat på självbildstestet

Dina svar visar en person som främst mäter sitt värde i prestationer. Det i kombination med en låg självkänsla brukar ge en person som är aktiv och kapabel, men som har lätt att driva sig själv för hårt och svårt att ta kritik och motgångar.


Du räknar ditt värde i prestationer och är inte mer än din senaste prestation. Ett misslyckande kan vara förödande enligt ditt sätt att se. Det är oftast den här personligheten som går in i väggen, för hur mycket du än gör, uträttar och åstadkommer så är din insats färskvara och behöver hela tiden bevisas om och om igen.


Ditt upplevda värde i prestationer gör också att du har svårt att säga nej. Det är viktigt att vara andra till lags, att duga och att vara omtyckt av andra. Men glöm inte att det allra viktigaste är att tycka om sig själv. För att bli uppriktigt älskad av andra måste du älska dig själv.



De tips den mentala tränaren ville ge mig var:

Hur kan jag bättra på min självbild?

Du kan välja att skaffa dig den personlighet som skulle tilltala dig allra mest, med början idag. Just det, du kan välja själv. Du har redan genom alla de olika val du gjort hittills i livet visat vilken slags människa du velat bli.

Ska du öka din självkänsla så handlar det ytterst om att du tar ansvar för dig själv, dina tankar, handlingar och reaktioner. Att skylla på någon annan innebär att lämna över ansvaret. Att inte fatta beslut innebär att du låter någon annan göra det åt dig och det är inte bra för självkänslan. Det går att ta sig ur den fälla som bristande självkänsla och dåligt självförtroende innebär. Lösningen är medvetenhet och övning.

Den mentala genvägen till en god självkänsla och ett gott självförtroende finns på CD:n mgcd 4. Den här typen av mental träning går aldrig att överdosera, lyssna, njut och väx. Tillsammans med Självbildsboken - hitta Din Kraft! får du en hel gör-det-själv kurs i självbildsputsning. Men du kan gärna börja med några av följande tips.

säg jag istället för man

Använd jag-språk för att visa att det du påstår gäller dig, att du pratar om dina egna känslor.

Många människor undviker att använda ordet jag därför att de tycker att de drar uppmärksamheten till sig. De inbillar sig att folk ska tro att de är själviska. Det viktigaste är att ordet jag innebär att du tar ansvar för det du säger.

uttryck vad du känner och tänker

Vänta inte på att någon annan ska säga vad du tänkt säga. Att säga sin mening har en bra effekt på självrespekten, framför allt om du vågar säga vad du anser innan du vet vad någon annan tycker.

prata positivt med dig själv

Hur många negativa budskap far genom ditt huvud varje dag? Det är egentligen inte konstigt om självkänslan är låg. Dag ut och dag in matar vi oss med många dystra och orättvisa budskap om oss själva.

ge/ta emot andras beröm

Att visa uppskattning eller berömma någon för något vi tycker de gjort bra kan kännas svårt för många. Hur ofta kommer du ihåg, eller tar dig tid, att berätta för andra hur mycket du tycker om, beundrar eller uppskattar dem? För många är det inte ofta nog. Alla komplimanger gör gott, om de är ärligt menade. Också här gäller övning, träna i att berömma andra - ärligt och uppriktigt. Så, säg vad du tycker om, beundrar eller uppskattar hos minst en person varje dag.

skaffa perspektiv på tillvaron

Fråga också dig själv hur viktigt det som du just nu är arg/besviken över kommer att vara nästa vecka - nästa år - om tio år.

rikta blicken utåt

Dålig självkänsla har en tendens att göra oss självcentrerade. Vad har jag nu gjort för fel, är det lätt att tänka när någon hälsar kort eller inte alls. Men kom ihåg att allt här i livet handlar inte om oss själva!

våga älska dig själv

Låter det för mycket, så börja åtminstone med att tycka om dig själv. Du är unik, speciell och helt otrolig. Din relation till dig själv är den viktigaste relationen i ditt liv. Fungerar inte den är det svårt att få andra relationer att fungera. Om du inte stödjer dig själv kan du inte förvänta dig stöd från andra. Ge dig själv det du borde ha fått redan som barn - ovillkorlig kärlek.

Den enda du kan förändra är dig själv så sätt igång - gör det bästa av ditt liv och njut av det.


 
Detta test stämmer tyvärr väldigt bra in på mig; jag har en tendens att mäta mitt värde i mina prestationer, och mår dåligt om jag inte (i mina egna ögon) presterar tillräckligt bra.
Detta är någonting som jag är väldigt medveten om, och jobbar med, men det är svårt...

Kommentarer


Kommentera inlägget här: